OVER  EMS

EMS komt uit de fysiotherapie en de topsport maar wordt al meer dan tien jaar ook succesvol gebruikt bij personal training.

De trainingsintensiteit komt niet van zware gewichten maar van zachte elektrische stimulatie. De EMS-training belast de gewrichten en het spier- en skeletstelsel dus niet extra. Het is wetenschappelijk bewezen dat EMS-training betere resultaten oplevert dan conventionele trainingen en meerdere positieve effecten en voordelen heeft.

In het dagelijks leven stimuleert je lichaam op natuurlijke wijze de spieren door het sturen van bio-elektrische pulsen door het ruggenmerg en in je zenuwvezels. Spieren hebben deze stimulatie nodig om te kunnen bewegen. Electro Muscle Stimulation (EMS) is niets meer dan een versterking van de lichaamseigen elektrische pulsen. De extra stimulans zorgt ervoor dat de spieren meer samentrekken en harder werken. Diepe spieren worden veel effectiever gestimuleerd dan bij conventionele oefeningen alleen, waardoor elke beweging sterker wordt en er sneller zichtbare verbeteringen zijn. 

 

Buigen van beide soorten spiervezels:

Het is belangrijk om beide soorten spiervezels te buigen - slow-twitch en fast-twitch spiervezels - om de algehele kracht, conditie en lichaamsvorm te verbeteren. Slow-twitch spiervezels ondersteunen het uithoudingsvermogen, zoals bij wandelen, zwemmen en fietsen. Deze vezels worden altijd eerst gestimuleerd tijdens de training. Ze trekken langzaam samen zodat ze lang kunnen blijven bewegen zonder moe te worden. Fast-twitch vezels ondersteunen snelle, krachtige bewegingen, zoals springen of sprinten. Ze trekken snel samen, verbruiken veel energie (met andere woorden: ze verbranden vet!) en leveren de kracht en de kracht die je nodig hebt om in actie te komen.


Alle spieren activeren:

Hoewel EMS-trainingen kunnen voldoen aan specifieke trainingsbehoeften, is een belangrijk verschil met andere vormen van training dat alle spiergroepen tegelijkertijd kunnen worden geactiveerd. Dit maakt het veel efficiënter dan conventionele krachttrainingen of gymnastieksessies, die meestal maar een paar spiergroepen tegelijk activeren.

Dieper effect:

EMS-training heeft ook een snel en diepgaand aanspannend effect op alle kernspiergroepen. Dat betekent dat je dezelfde versterking van laaggelegen spiervezels kunt bereiken die we normaal gesproken zouden associëren met Yoga of Pilates oefeningen waarbij spieren langdurig moeten worden aangespannen (bijv. planken).

Het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen:

Wanneer je in de sportschool traint (of andere soortgelijke oefeningen doet), zul je slechts tussen 40 - 70% van je krachtpotentieel gebruiken. EMS verbetert de manier waarop je spieren samenwerken en verhoogt de intensiteit van de spiersamentrekkingen, waardoor het lichaam tot 90% van zijn potentieel kan gebruiken - je bereikt dus meer, in een kortere tijd.

Het opbouwen van spieren (hypertrofie) en spierspanning:

De extra stimulatie die je spieren krijgen tijdens een EMS-training leidt tot een toename van de spiermassa. Na slechts een paar trainingssessies zul je meestal een toename van de omvang van borst-, arm- en beenspieren merken. Verschillende onderzoeken hebben ook aangetoond dat EMS bijzonder effectief is bij het versnellen van de spieropbouw na een operatie. (Let op: vraag altijd advies aan de behandelend arts of chirurg voordat je gaat trainen na een operatie). EMS-training bevordert de doorbloeding van de spieren, wat aanzienlijk kan helpen bij het losmaken van spierspanning en knopen.

Vetreductie:

EMS bevordert een hoog niveau van metabolische activiteit tijdens en gedurende vele uren na een trainingssessie. Hoe hoger je stofwisseling, hoe beter je lichaam vet zal verbranden en magere spiermassa zal opbouwen. Voor vrouwen is bewezen dat EMS-trainingen de grootte van veelvoorkomende probleemgebieden, zoals rond de taille, heupen en dijen, verminderen. Tegelijkertijd zal het de borst en armen verstevigen. Voor mannen vermindert EMS-training de tailleomvang, terwijl de arm-, borst-, rug- en beenspieren worden ontwikkeld.

Het verbeteren van de houding en het verminderen van rugpijn:

Een onbalans in de houdingsspieren in de rug, buik en bekkenbodem kan verschillende ongemakkelijke symptomen veroorzaken, waaronder rugpijn. Je kunt dit vooral merken wanneer je voor langere tijd aan een bureau zit. De EMS kan deze moeilijk te bereiken spiergroepen gericht trainen, wat vaak leidt tot een merkbare vermindering van de symptomen en een verbetering van de algehele houding en flexibiliteit.

Vermindering van de belasting van de gewrichten en het spier- en skeletstelsel:

De EMS-trainingsintensiteit is niet het gevolg van zware belasting, maar van elektrische stimulatie. Dit is veel gemakkelijker voor de gewrichten en het bewegingsapparaat. Tijdens de EMS-training wordt de trainingsintensiteit gegenereerd door elektrische stimulatie. Dit stelt de gebruiker in staat om te genieten van effectieve trainingssessies zonder extra belasting van de gewrichten, in tegenstelling tot bij het trainen met gewichten of halters.

Verbetering van de sportprestaties:

In veel takken van sport heeft kracht een grote invloed op de prestaties. EMS-training maximaliseert de capaciteit en kracht van de spieren en corrigeert houdingsproblemen die de prestaties kunnen belemmeren. Het is een effectieve en efficiënte trainingsmethode om naast conventionele sporten zoals wielrennen, atletiek, voetbal en zwemmen te beoefenen.

Het corrigeren van spierdisbalansen:

EMS is ontworpen om het selectief richten op bepaalde spiergroepen mogelijk te maken. Dit is vooral belangrijk voor het corrigeren van spiertekorten. Het langdurig zitten aan een bureau leidt bijvoorbeeld tot een verkorting van de borstspieren en een gelijktijdige verzwakking van de schouder- en rugspieren.

 

STUDIO'S

FORMEEL

© 2020 NEXXT GYM

Website created by Barzileye Concept & Design